Nahoru

Oznamování nepřijatelného chování

POLITIKA UNICREDIT BANK CZECH REPUBLIC AND SLOVAKIA, A.S., (OCHRANA OZNAMOVATELŮ - WHISTLEBLOWING)

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. (dále jen “Banka”) touto politikou podporuje a rozvíjí podnikovou kulturu vyznačující se čestností a otevřeností, ve které mají všichni zaměstnanci a další spolupracovníci možnost a právo na svobodné vyjádření názoru a nesouhlasu s nepřijatelným jednáním, a to bez obav z postihu, a kdy si mohou být jisti řádným a spravedlivým prošetřením učiněných oznámení.

Hlavním smyslem této politiky a v ní zakotvených zásad je odhalení a zabránění protiprávnímu jednání, které by mohlo poškodit veřejný zájem nebo poslání a reputaci Banky jako i skupiny UniCredit.*

 

*V souladu se zákonem č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů a se zákonem č. 54/2019 Z. z., o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti

 

Zásady

Oznamovatelem může být každý zaměstnanec a jiný spolupracovník Banky (např. OSVČ, člen orgánu, akcionář, stážista, zaměstnanec dodavatele).

Oznamovatelé, kteří mají podezření, že došlo nebo by mohlo dojít k protiprávnímu, nekalému, neetickému nebo jinak škodlivému jednání, mají možnost oznámit své podezření bez obav z jakýchkoli negativních dopadů na oznamovatele.

Jsou preferována neanonymní oznámení. Mlčenlivost o totožnosti osoby, která podala podnět, je zaručena.

Všechna oznámená podezření o nepřijatelném chování budou posouzena spravedlivě, nestranně objektivně a budou důkladně, spravedlivě a důvěrně prošetřena.

V případě ověřené opodstatněnosti oznámení o nepřijatelném chování Banka přijme vhodná opatření k nápravě nepřijatelného chování a zamezení opětovného výskytu.

Práva osob, jichž se oznámené podezření týká, budou respektována a chráněna.

Oznamovatel musí být upřímně přesvědčen o tom, že poskytnutá informace je v době podání oznámení pravdivá. Osobám činícím vědomě nepravdivá oznámení nebude být poskytnuta ochrana.

 

Rozsah

Tyto zásady se vztahují na jakékoliv nepřijatelné chování, kterým se rozumí jakékoliv jednání či nekonání Banky nebo zaměstnance Banky, které by mohlo poškodit veřejný zájem nebo poslání či reputaci Banky jako i UniCredit Group. Jedná se o protiprávní, nekalé nebo neetické jednání v rámci činnosti Banky a rovněž nesoulad se všemi pravidly a nařízeními UniCredit Group.

 

Práva

Banka zaručuje oznamovateli ochranu před jakýmkoliv postihem z důvodu oznámení. Banka netoleruje výhružky a jakékoliv formy odvety vůči oznamovateli anebo těm, kteří spolupracovali na ověřování opodstatněnosti podnětu.

Banka zaručuje anonymitu oznamovatele, pokud oznamovatel nedal výslovný souhlas s odhalením své totožnosti nebo pokud to nevyžadují právní předpisy.

Pokud by oznamovatel byl vystaven jakémukoliv znevýhodnění v důsledku oznámení, Banka poskytne oznamovateli vhodnou formou pomoc za účelem eliminace všech negativních dopadů na oznamovatele.

Oznamovatel má právo na informace o výsledku vyšetřování.

 

Postup při oznamování

Nabude-li zaměstnanec či jiný spolupracovník Banky důvodné podezření o výskytu nepřijatelného jednání, nebo jeho výskyt je v budoucnu pravděpodobný, a nechce nebo nemůže toto podezření řešit po manažerské linii, má oznamovatel možnost se obrátit s podezřením na manažera/ku útvaru Compliance nebo v případě, že by se oznámení týkalo této osoby, též na manažera/ku útvaru Interní audit. Pokud by se nepřijatelné chováni týkalo výše uvedených osob, zaměstnanec může oznámit své podezření přímo členům/kám představenstva Banky.

Aby bylo možné oznámené podezření důkladně prošetřit, mělo by oznámení obsahovat zejména následující informace:

  • popis domnělého nepřijatelného chování se všemi známými podstatnými skutečnostmi,
  • identifikace zapojených osob včetně případných svědků,
  • označení útvaru, kde k danému případu došlo,
  • podklady na podporu podezření,
  • zda oznamovatel danou záležitost projednal s jinými osobami a jejich identifikace,
  • jak se oznamovatel o dané záležitosti dozvěděl,
  • jméno, příjmení a kontaktní údaje oznamovatele.

Podezření lze oznámit:

        webové rozhraní:

                www.speakupfeedback.eu/web/m2phex/cz - Česká republika – přístupový kód 86136

                www.speakupfeedback.eu/web/m2phex/sk - Slovensko – přístupový kód 88288

 

        telefonní linka:

                800 900 538 – Česká republika – přístupový kód 86136

                0800 004 529 – Slovensko – přístupový kód 88288

 

        Přístupový kód je stejný pro všechny uživatele. Po zanechání podnětu obdrží oznamovatel unikátní kód pro návrat do systému, zjištění zpětné vazby Compliance a vývoje řešení podnětu.

 

  • písemně zasláním na adresu:

                Lucien Strnad
                lucien.strnad@unicreditgroup.cz            
                útvar Compliance, 15C         
                UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.
                BB Centrum - Filadelfie
                Želetavská 1525/1
                140 92 Praha 4
 

  • písemně vložením do zabezpečené schránky „Whistleblowing“ na adrese:

                 UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.
                 
BB Centrum - Filadelfie
                 Želetavská 1525/1
                 140 92 Praha 4
                 15D
 

  • osobním pohovorem na výše uvedené adrese

 

Vyšetřování nepřijatelného chování

Vlastní vyšetřování zajistí manažer útvaru Compliance podle stanovených pravidel. V průběhu vyšetřování jsou podniknuty všechny potřebné kroky k zajištění spravedlivého a nezaujatého vyšetřování.

Oznamovatel je vyrozuměn o přijetí oznámení do 7 dnů, pokud nepožádá o nevyrozumívání. Stejně tak není vyrozuměn, pokud by vyrozuměním došlo k prozrazení totožnosti.

Vyšetřování probíhá s náležitou péčí a v přiměřené lhůtě (maximálně třikrát 30 dnů), o které je oznamovatel informován, pokud to je možné, při zachování důvěrnosti o osobě oznamovatele nepřijatelného chování i osob, kterých se oznámení dotýká. Výstupem proběhlého vyšetřování je zpráva, která shrnuje průběh vyšetřování a důkazy, vyvozuje závěry o rozsahu a závažnosti nepřijatelného chování a doporučuje vhodná opatření k nápravě nepřijatelného chování a zamezení opětovného výskytu v budoucnosti. O výsledku vyšetřování je oznamovatel informován ve lhůtě zmíněné výše.

Detailní úprava vyšetřovaní nepřijatelného chování a souvisejících aspektů whistleblowingu je obsažena v interním předpisu 3220_ER_015 – Oznamovací povinnosti vůči Compliance a ochrana oznamovatele.

 

Externí oznámení

V případě, že oznamovatel z nějakého důvodu nechce nebo nemůže využít výše uvedený vnitřní oznamovací systém, lze se obrátit též na:

  1. Ministerstvo spravedlnosti v záležitostech týkajících se působení banky v Česku: Chci podat oznámení – veřejnost – Oznamovatel (justice.cz)
  2. Úrad na ochranu oznamovateľov v záležitostech týkajících se působení banky na Slovensku: Chcem oznámiť  Úrad na ochranu oznamovateľov (oznamovatelia.sk)
Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo