Nahoru

 

Pravidla bezpečného chování na internetu a v elektronickém bankovnictví

S rozvojem technologií se mění také schopnosti podvodníků, kteří se umí novým trendům rychle přizpůsobit. Nenechte se od nich nachytat, buďte obezřetní a ochraňte svá data a finanční prostředky.

Připravili jsme pro vás pár základních zásad bezpečného chování na internetu a v elektronickém bankovnictví, které vám pomohou podvodné triky lépe rozpoznat a ubránit se jim.

 

sec

1.     Své bezpečnostní údaje byste měli znát jen vy

Nikdy nesdělujte nikomu dalšímu své bezpečnostní údaje do bankovnictví (uživatelské číslo, heslo, PIN, bezpečnostní kód), neposílejte je e-mailem, ani prostřednictvím sociálních sítí.

Při využívání elektronického bankovnictví dbejte na své soukromí a kontrolujte, že další osoby nemohou zaregistrovat vaše přihlašovací údaje. Počítač ani mobilní telefon nenechávejte bez dozoru, používejte zámky klávesnic a přístupové kódy k zařízení. Vyvarujte se používání bankovnictví na veřejnosti (například v dopravních prostředcích) nebo v monitorovaných místnostech (například v dohledu bezpečnostních kamer). Současně vám doporučujeme nechat si automaticky posílat SMS či e-maily s informacemi o přihlašování do internetového bankovnictví. Pokud zaregistrujete přihlášení, které jste neprovedli, okamžitě kontaktujte banku.

sec

2.     Hlídejte si, odkud přistupujete do internetového bankovnictví

Nepoužívejte internetové bankovnictví na počítačích, u kterých si nemůžete být jisti, zda na něm nejsou nainstalovány škodlivé programy. Rozhodně se vyvarujte jakýmkoliv veřejným počítačům v internetových kavárnách nebo na letištích a v infocentrech. Pokud to jde, používejte pro přístup do svého internetového a mobilního bankovnictví jen svůj osobní počítač či telefon. Vždy si v hlavičce prohlížeče zkontrolujte, zda do internetového bankovnictví přistupujete zabezpečeným připojením. Poznáte to jednoduše, stránka začíná https:// (důležité je „s“ na konci), případně vás na to upozorní samotný prohlížeč zelenou barvou nebo symbolem zamčeného zámku před názvem webu. Do bankovnictví se nikdy nepřihlašujte, pokud jste připojeni na veřejné či nezabezpečené wifi síti.

sec

3.     Pozor na neznámé odkazy a webové stránky

Navštěvujte na internetu pouze známé a důvěryhodné stránky. Dnešní útočníci jsou vynalézaví a dokážou velmi věrně napodobit například přihlašovací stránku do internetového bankovnictví a chytře vás na ni navést. Proto pozorně sledujte jakékoliv neznámé odkazy na internetu a v e-mailu, které by vás dovedly na stránky připomínající přihlašovací formulář do internetového bankovnictví, e-mailu nebo například sociálních sítí. Pokud se vám jeví přihlašovací obrazovka k produktům internetového bankovnictví jakkoli podezřelá, nepřihlašujte se a kontaktujte naši klientskou linku. Vždy si v hlavičce prohlížeče pro jistotu zkontrolujte, zda se skutečně nacházíte na dané webové stránce, a ne na té falešné (internetové bankovnictví UniCredit Bank pro fyzické osoby má stránku https://cz.unicreditbanking.eu, pro internetové bankovnictví pro podnikatele má adresu https://cz.unicreditbanking.net).

Obzvlášť nebezpečné mohou být stránky s erotickým obsahem nebo stránky nabízející stahování softwaru, videí a hudby, které často obsahují množství nebezpečného softwaru a virů.

sec

4.     Podezřelý e-mail? Neotevírat a raději smazat.

Pamatujte na to, že UniCredit Bank nikdy neposílá e-maily s výzvou ke sdělení identifikačních údajů, hesel, PINů atd. Na podobné zprávy nikdy nereagujte a informujte o nich prosím naši klientskou linku. Ve své e-mailové schránce otevírejte pouze důvěryhodné e-maily od známých a očekávatelných odesílatelů. E-maily od nás vám mohou přijít jak z domény unicreditbank.cz, tak z domény unicreditgroup.cz. Pokud se zpráva jeví jakkoliv podezřele, raději ji rovnou smažte. Pokud jste ji již rozklikli, určitě neotevírejte přílohy a odkazy, které obsahuje. Pokud by se vám to nedopatřením stalo, rychle vše zavřete a nenechávejte program ani prohlížeč nic instalovat. Spusťte avtivirovou kontrolu a ozvěte se nám na Infolinku 221 210 031.

sec

5.     Chraňte se proti spamu

Nejlepším nástrojem, jak většinu nechtěné a nebezpečné pošty eliminovat, je nastavit a aktivně používat e-mailovou ochranu proti spamu. Většina veřejných služeb ji nabízí, stejně tak mnoho e-mailových klientů jako Outlook a další. Její nastavení je často intuitivní a jednoduché. Zvažte použití také dalších bezpečnostních programů jako antispyware a antiadware, které vás ochrání před nechtěnými reklamami a nebezpečnými programy.

sec

6.     Používejte a aktualizujte antivirový program i firewall jak v počítači, tak v telefonu

Provádějte pravidelně kontrolu svých zařízení prostřednictvím antivirového programu. Nikdy ho nevypínejte, pravidelně ho aktualizujte a používejte jeho nejnovější verzi, která má implementovanou ochranu i detektory škodlivého softwaru. Podvodníci nespí, proto čím starší antivirový program, tím méně účinný je proti novým hrozbám. Zároveň doporučujeme na počítači používat tzv. firewall, který chrání zařízení před různými typy útoků.

Vybavte antivirem také svůj chytrý telefon, ani jemu se totiž viry nevyhýbají. Pokud máte podezření, že váš počítač nebo mobilní telefon napadl virus, nepoužívejte jej pro přístup do internetového bankovnictví ani k jiným službám, které pracují s vašimi osobními údaji (e-mail, sociální sítě, internetové obchody, atd.), a kontaktujte IT odborníka.

sec

7.     Aktualizujte svá zařízení, počítač i mobilní telefon

Pravidelně také aktualizujte své programy i operační systém. Obzvláště důležité je aktualizovat internetový prohlížeč v počítači i telefonu a všechny jeho takzvané zásuvné moduly (například přehrávač Flash). Aktualizujte také všechny své bezpečnostní programy. Hlídejte si vydávání oprav operačního systému a neodkládejte jejich instalaci „na příště“. Pro chytré telefony a tablety doporučujeme používat nejnovější verzi operačního systému (tzv. firmware), který výrobce pro zařízení oficiálně nabízí. Všechny staré verze vašich programů jsou potenciální hrozbou pro bezpečné surfování i pro vaše finanční prostředky. Nikdy neinstalujte do svého počítače a telefonu programy, jejichž původ neznáte. Na mobilní telefony instalujte pouze aplikace z oficiálních obchodů s aplikacemi - Google Play (Android), App Store (iOS), Windows Marketplace (Windows Phone).

sec

8.     Mějte přehled o svém zůstatku a transakcích

Vědět, kolik peněz vám zbývá na účtu a jaké transakce jste provedli, je nejlepší nástroj včasného varování, že je cokoliv v nepořádku. Nechte si proto automaticky posílat SMS či e-maily s informacemi o uskutečněných transakcích. Pokud zaregistrujete jakoukoliv operaci, kterou jste neprovedli, okamžitě kontaktujte banku.

sec

9.     Pravidelně sledujte novinky o bezpečnosti na internetu

Čím více informací máte, tím bezpečněji se dokážete na internetu chovat. Pravidelně proto sledujte nejnovější zprávy z oblasti bezpečnosti na internetu a dodržujte všechny doporučené zásady (Bezpečně na internetu a internetovém bankovnictví).

sec

10.   Máte podezření? Ihned kontaktujte klientskou linku

V případě, že pozorujete cokoliv podezřelého v souvislosti s vaším internetovým nebo mobilním bankovnictvím, neváhejte okamžitě kontaktovat klientskou linku UniCredit Bank +420 221 210 031.

Více infomací o bezpečném používání internetového bankovnictví naleznete ZDE.

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo