Nahoru

Bezpečnost

Seznamte se s nejčastějšími triky podvodníků a zjistěte, jak chránit svá data a osobní údaje.

11.11.2024
Zvýšený výskyt podvodných e-mailů. Čtěte více…
9.7.2024
Pozor na výhodné brigády, může se jednat o praní špinavých peněz. Čtěte více…
5.5.2024
Znáte všechny triky finančních podvodníků? Čtěte více…
16.4.2024
Zneužití NFC technologie k výběru hotovosti bez karty. Čtěte více…
31.1.2024
Pozor na podvodné aplikace z Google Play. Čtěte více…
15.1.2024
Quishing je nový phishing. Čtěte více…
19.12.2023
Nový trik podvodníků: hlasový automat. Čtěte více…
8.11.2023
Pozor na SIM Swap podvod. Čtěte více…
19.10.2023
Aktuální podvodná SMS – Smart Banking. Čtěte více…
27.9.2023
Pozor na podvodné investice. Čtěte více…
21.7.2023
Podvodné SMS a e-maily. Čtěte více…
19.6.2023
Podvodné telefonáty. Čtěte více…
24.4.2023
Co dělat v případě, že jsem dostal/a upozornění, že moje IP adresa je riziková. Čtěte více…
20.3.2023
Podvodný e-mail. Čtěte více…
1.3.2023
Podvodná přihlašovací obrazovka do Online Bankingu. Čtěte více…
23.1.2023
Nejnovější podvodný způsob zneužívající jméno České pošty. Čtěte více...
8.12.2022
Jak vypadá podvodná SMS přicházející "z banky". Čtěte více...
3.10.2022
Pozor na podvodné SMS/e-maily zneužívající jména přepravních společností. Čtěte více...
6.9.2022
Nikdy nepřeposílejte aktivační SMS pro Smart Banking. Čtěte více...
25.8.2022
Pozor na falešné telefonáty. Čtěte více...
19.4.2022
Pozor na podvodníky při prodeji přes bazar a podvodné telefonáty nabádající k instalaci aplikace. Čtěte více...

Nejčastější triky podvodníků

Přečtěte si, jaké jsou nejčastější typy podvodů, jak je poznat a jak se jim bránit.

 

  1. Vaše karta byla zablokována
    Uživatel obdrží e-mail nebo SMS s informací, že jeho karta byla z různých důvodů zablokována a pro odblokování má kliknout na odkaz a pro ověření zadat údaje ke kartě, nebo má tyto údaje rovnou zaslat v odpovědi zpět.
    Takovéto zprávy jsou vždy podvodné, banky podobným způsobem klienty neověřují a v případě, že dojde ke skutečné blokaci karty z bezpečnostních důvodů, není možné kartu takto odblokovat.
    V žádném případě nezadávejte nebo neposílejte na základě podobných zpráv číslo karty ani další údaje. Pokud obdržíte podobnou zprávu, obraťte se na infolinku Banky nebo Vašeho bankéře, aby situaci prověřili.

  2. Vaše karta byla zneužita a je nutné ji zablokovat
    Podobně jako v předchozím případě podvodník informuje uživatele, že jeho karta byla zneužita a je nutné ji zablokovat. Tyto informace jsou obvykle sdělovány telefonicky a podvodník požaduje, pod záminkou ověření uživatele celé číslo platební karty a další údaje jako platnost karty, CVV/CVC kód, PIN nebo jednorázový autorizační kód.
    Pokud banka blokuje kartu z bezpečnostních důvodů, nikdy po uživateli nepožaduje celé číslo karty, CVV/CVC kód ani jednorázové kódy určené pro transakce.
    V žádném případě na základě podobných hovorů nesdělujte celé číslo karty platební karty, CVC/CVV kód, PIN ani jednorázové kódy pro transakce. Pokud obdržíte podobný hovor, obraťte se na infolinku Banky nebo Vašeho bankéře, aby situaci prověřili.

  3. Apple Pay a Google Pay
    Se spuštěním služeb Apple Pay a Google Pay se začaly objevovat podvody využívající jejich jméno.
    Uživatel obdrží e-mail nebo SMS s informací, že jeho účet Apple Pay či Google Pay byl zablokován a pro odblokování má kliknout na přiložený odkaz. Po kliknutí je přesměrován na stránku, kde má zadat údaje k platební kartě. Tato zpráva i stránka jsou ale falešné a s těmito službami nemají nic společného.
    Správu platebních karet v souvislosti s Apple Pay a Google Pay provádí uživatel vždy přímo v aplikaci Apple Pay či Google Pay.
    Pokud obdržíte podobnou zprávu, otevřete aplikaci Apple Pay/Google Pay a situaci prověřte v nastavení účtu. K otevření aplikace nepoužívejte odkazy uvedené v podvodné zprávě.
    Na základě podobných zpráv nezadávejte na podezřelé stránky údaje platební karty ani PIN.

  4. Nedoručená zásilka
    Uživatel obdrží e-mail či SMS, že mu přepravní služba nemohla doručit balíček z důvodu nezaplacené přepravy nebo cla. Zdánlivý nedoplatek je většinou malý, v řádech jednotek korun. Zpráva obsahuje i odkaz na platební bránu, kam má uživatel zadat údaje k platební kartě a nedoplatek uhradit, aby mu zásilka mohla být doručena. Zpráva i platební brána jsou ale falešné.
    Přepravní společnosti většinou podobné e-maily neposílají. E-mailová adresa odesílatele ani webová adresa platební brány nepatří v případě podvodu skutečným společnostem, často se ale skutečnou adresu snaží napodobit.
    Pokud obdržíte podobnou zprávu a nejste si jistí její pravostí, obraťte se přímo na přepravní společnost a informace ověřte. Také zkontrolujte, zda adresa odesílatele mailu odpovídá skutečné adrese přepravní společnosti. Na základě podobných zpráv nezadávejte údaje své platební karty.

  5. Půjčka pro kamaráda
    Uživatele kontaktuje přes Facebook nebo Messenger jeho kamarád s žádostí o drobnou půjčku, většinou cca 150 Kč. Pokud uživatel souhlasí, pošle mu kamarád odkaz na platební bránu, kam má vyplnit údaje k platební kartě a transakci odeslat. Profil kamaráda je ale falešný a stejně tak i platební brána. Pokud zde uživatel údaje k platební kartě zadá, podvodník je okamžitě použije k převodu vyšší transakce. Při potvrzování této transakce si pak uživatel nemusí všimnout, že autorizuje daleko vyšší částku, než domluvených 150 Kč.
    Žádosti přátel přes Facebook nebo Messenger o půjčky jsou v naprosté většině případů podvodné. profil kamaráda i použitá platební brána jsou falešné, adresa platební brány nepatří žádné existující společnosti, ale často se je skutečné adrese podobná.
    V případě, že obdržíte podobný požadavek, kontaktujte kamaráda telefonicky a pravost požadavku si s ním ověřte. Zkontrolujte také, že adresa platební brány je správná a stránka je zabezpečená.

  6. Levné zboží na e-shopech
    Obchod nabízí zboží za zlomek jeho skutečné ceny a láká uživatele na výhodné akce. Často jsou přímo na webu uvedeny recenze spokojených uživatelů, kteří si pochvalují kvalitu zboží a rychlost doručení. Tyto recenze jsou ale falešné a obchod podvodný, nejen že uživatel neobdrží zakoupené zboží, ale často pak může být zneužita platební karta, jejíž údaje uvedl při platbě tohoto zboží.
    Ze zákona musí být na stránkách obchodu uvedeny identifikační a kontaktní údaje prodejce a obchodní podmínky. Zabezpečené obchody využívají pro přihlašování nebo platby šifrovanou komunikaci – na začátku adresy je https.
    Pokud na podobný obchod narazíte, prověřte si, zda jej provozuje existující společnost. Najděte si na internetu na tento obchod recenze (nevěřte ale recenzím, které jsou uvedené přímo na webu obchodu) a zkontrolujte i zabezpečení webové stránky. Pokud je obchod podezřelý, nenakupujte zde.

  7. Zboží na internetovém bazaru
    Prodávající je na inzertním portálu kontaktován podvodníkem, který předstírá, že má zájem o prodávané zboží. Pod záminkou zaplacení peněz převodem na platební kartu prodávajícího po něm požaduje údaje k této kartě, jako jsou číslo, platnost, CVV/CVC kód, PIN nebo jednorázový kód. Převádět transakce „na platební kartu“ není možné, takové scénáře jsou vždy podvodné a v případě sdělení údajů je platební karta podvodníkem zneužita.
    Pokud k prodeji zboží využíváte inzertní platformy, buďte vždy obezřetní. Na nabídky zaslání peněz na vaši kartu nereagujte a nikdy nezadávejte údaje karty do formuláře, který vám poslal kupující.

  8. Microsoft podpora
    Uživateli volá podvodník a vydává se za pracovníka Microsoftu. Informuje o problému s počítačem a požaduje instalaci podvodné aplikace, umožnění vzdáleného přístupu k počítači či uhrazení poplatku za technickou podporu. Podvodník obvykle volá ze zahraničních čísel a hovor probíhá v angličtině.
    Na základě podobných hovorů nesdělujte údaje své platební karty, neinstalujte neznámé aplikace a neumožňujte vzdálený přístup k vašemu počítači, internetovém bankovnictví ani svým datům.

 

Užitečné rady:

  • Banka nezasílá uživatelům informace o blokaci platební karty přes e-mail/SMS s možností jejího odblokování přes přiložený odkaz. Na takové zprávy nereagujte.
  • U zpráv požadujících vyplnění údajů platební karty vždy pečlivě ověřujte jejich pravost. Zaměřte se na e-mailovou adresu odesílatele, adresu odkazu. Pokud si nejste jistí, kontaktujte údajného odesílatele telefonicky – kontakty si dohledejte na internetu, nevyužívejte ty, které jsou uvedené v podezřelé zprávě.
  • Kontrolujte zabezpečení stránky – zámeček a https: v adresním řádku. Zámeček udává informaci o certifikátu dané stránky, https je protokol poskytující šifrovanou komunikaci. Nikdy nezadávejte údaje na stránku, která používá protokol http:
  • Číslo platební karty je ve většině systémů uváděno ve formátu 1234-56XX-XXXX-1234, přičemž 6 prostředních číslic je maskovaných. Tato čísla nikdy na základě e-mailu, SMS nebo telefonátu nesdělujte dalším osobám.
  • PIN slouží pouze k identifikaci uživatele u bankomatu nebo potvrzení terminálových transakcí. V žádném případě ale neslouží k identifikaci uživatele při komunikaci s Bankou, proto jej nikdy nikomu nesdělujte ani neposílejte.
  • Vždy pečlivě čtěte text obdržených SMS a pokud je nesmyslný nebo neodpovídá aktivitě, kterou provádíte, buďte obezřetní.
  • Mějte správně nastavené limity platební karty, a to jak pro platby přes internet či u obchodníků, tak pro výběry z bankomatu. V případě potřeby je vždy možné tyto limity dočasně navýšit.
  • Všímejte si gramatiky a překlepů. I když jsou v dnešní době phishingové zprávy na vyšší úrovni než v minulosti, často i dnes obsahují překlepy a chyby, které mohou pozorného uživatele varovat.
  • Pokud si nejste jistí, obraťte se na Infolinku banky +420 221 210 031 nebo svého bankéře a požádejte je o ověření obdržených zpráv.

S jakými typy podvodů se můžete setkat při e-mailové komunikaci? 

 

Dejte pozor na podvodné e-maily zasílané firmám i jednotlivcům s cílem vzbudit důvěru a vylákat finanční prostředky z firemního nebo soukromého účtu.

Cílem podvodníků při firemní komunikaci je napodobit komunikaci s manažerem nebo dodavatelem společnosti a následně vylákat finanční prostředky z firemního účtu.

 

  • Falešné faktury
    Podvodník pošle do společnosti fakturu, která má vzbudit dojem, že ji odeslal dodavatel dané společnosti. Ve většině případů používá podvodník e-mailovou adresu, které pouze vypadá podobně, jako skutečná mailová adresa dodavatele, výjimkou ale nesou ani případy, kdy je e-mail odeslán z jeho skutečné e-mailové adresy. Vazbu mezi společnostmi dohledá podvodník na internetu, může ale dojít i ke kompromitaci e-mailové schránky jedné ze společností a sledování již existující komunikace.
    Samotná faktura pak může působit velice věrohodně, liší se ale číslo účtu dodavatele.  Této změny si oběť často všimne, o potvrzení ale žádá formou odpovědi na podvodný e-mail – podvodník tedy tuto změnu jménem dodavatele odsouhlasí a oběť nakonec peníze odešle.
  • CEO Fraud
    Útok je zaměřený na zaměstnance spravující firemní účty. Strukturu společnosti a jednotlivé zaměstnance podvodník často dohledá na internetových stránkách společnosti nebo profesních sítích a následně kontaktuje konkrétní zaměstnance jménem manažera firmy s urgentní žádostí o převod peněz z firemního účtu. Ve většině případů používá podvodník e-mailovou adresu, která pouze vypadá podobně, jako skutečná mailová adresa manažera, rovněž ale evidujeme případy, kdy dojde k napadení skutečné mailové schránky.  Zpráva tak může působit věrohodně, a to zvláště v případech, kdy je ve firmě tento způsob komunikace a předávání platebních pokynů běžný. Pokud daný zaměstnanec tento pokyn neověří se skutečným manažerem, peníze odešle podvodníkovi, většinou na zahraniční účet.

 

Ukázka podvodného e-mailu

 
 
 
 
 

 

Jak se proti těmto útokům bránit?

Platební příkazy a faktury s nestandardními údaji obdržené mailem doporučujeme vždy osobně nebo telefonicky ověřovat přímo s jejich odesílatelem.

Pozornost věnujte také e-mailové adrese odesílatele a kontrolujte, zda je tato adresa skutečná. E-maily od nás vám mohou přijít jak z domény unicreditbank.cz, tak z domény unicreditgroup.cz.

Rovněž si všímejte změn ve formátování e-mailů či faktur oproti standardní komunikaci (jiné písmo, logo, gramatické chyby, stručnost či strohost…), v mnoha případech firmy tyto znaky u podvodných e-mailů zaznamenaly.

Pokud máte podezření, že jste se stali obětí útoku, informujte, prosím, svého bankéře nebo klientské centrum banky +420 221 210 031.

 

 

Nenechte se zmást podvodnými telefonáty.

 

Podvodník volá jménem UniCredit Bank (či jiných českých bank) a informuje o údajné rozpracované žádosti o úvěr. Pod různými záminkami a výhružkami pak požaduje osobní a bezpečnostní údaje nebo instalaci neznámé aplikace.  

Podvodník využívá různá telefonní čísla a v několika případech mluvil rusky či s ruským přízvukem.

V případě, že se s podobným telefonátem setkáte, doporučujeme volajícímu nesdělovat žádné informace a nikdy neinstalovat neznámé aplikace do vašeho telefonu ani počítače.

Pokud si nejste jisti pravostí příchozího hovoru, obraťte se prosím na Zákaznické centrum UniCredit Bank +420 221 210 031.

Buďte obezřetní při používání aplikací, které požadují oprávnění  "Usnadnění" (Accessibility).

 

K čemu toto oprávnění slouží?

Oprávnění Usnadnění je primárně určeno pro osoby se zrakovými a sluchovými problémy, s vadou řeči nebo fyzickým omezením k tomu, aby usnadnilo práci s telefonem a některými aplikacemi.

Oprávnění umožňuje například změnu velikosti písma v aplikacích, ovládání telefonu hlasem nebo úpravu rozložení klávesnice, ale také předčítání textu, který se zobrazuje na displeji telefonu.

 

V čem je riziko tohoto oprávnění?

Aplikace s povoleným oprávněním Usnadnění mohou číst (ale i zaznamenávat) zobrazovaný text a tím se dostat k informacím, které si uživatel prohlíží jako například SMS a konverzace, telefonní čísla a kontakty. V kontextu bankovních aplikací se může jednat i o citlivé údaje jako jsou jména, čísla účtů, transakce či zůstatky.

 

Kde zkontrolovat, které aplikace využívají oprávnění Usnadnění a jak ho zakázat?

Seznam aplikací naleznete v nabídce Nastavení – Usnadnění – Služby. V této části je také možné jednotlivým Aplikacím oprávnění zapnout nebo vypnout.


Jak poznám, jestli aplikace oprávnění zneužívá?

Je potřeba zvážit, k čemu daná aplikace slouží a zda využití tohoto oprávnění dává smysl. Vývojář aplikace by měl umět vysvětlit, k čemu aplikace oprávnění využívá – vysvětlení se může zobrazit přímo v aplikaci, může být dostupné na stránce aplikace v Google Play anebo na stránkách společnosti, která aplikaci poskytuje.

 

 

 

Pravidla bezpečného chování na internetu
  • Dodržujte zásady bezpečného chování na internetu a v internetovém bankovnictví.

  • Minimalizujte případné napadení vašich počítačů a mobilních zařízení virem nebo jiným škodlivým softwarem.

  • Maximalizujte ochranu svých dat a finančních prostředků.

  

 

 

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo